Lucka 17

Idag kommer jag tipsa om hur jag gör när jag fotograferar barn. 
Det kommer väl inte som någon nyhet att barn gillar att leka och ofta är det lättare (tycker jag) att fotografera utomhus då ljuset faller naturligt och man har mera rum. En viktig sak här att komma ihåg är att försöka ha rätt inställningar före man sätter igång, barn har mycket energi och vill helst inte stå still och vänta på att du ska få inställningarna rätt.
Att ha barnet att stå som en pinne och le in i kameran kan bli riktigt fina porträttfoton, men stela. Ofta ser det bara tillgjort ut, tänk dig själv när du var liten, någon dåre står med en stor svart låda i ansiktet och säger åt dig att titta på den och le. Hur äkta blir det?
Var inte rädd för suddiga bilder. Detta hänger lite ihop med förra punkten. Våga ha barnet att leka och lek med barnet, gör inte kameran till en så stor grejj, ta istället bilder mitt i lekarna. Många gånger gillar jag de lite suddiga bilderna mera, ofta är det just de som gör bilden levande.
Fokusera på ögonen. Alltid, alltid försöka fokusera på ögonen. När vi ser en bild söker vi oss omedvetet till ögonen, om ögonen är ur fokus stör detta oss och bilden blir "sämre". 
Sen att man har två busungar till kusiner som inte har något emot att fjanta sig framför kameran är en stor fördel det också! Den äldre sa till och med idag: "Becka, hann du fota när jag snurrade?".
 
Detta är några saker jag brukar försöka tänka på när jag fotograferar barn, men alla barn är olika och vissa strätar emot strax de får syn på en kamera. Personligen tycker jag inte man ska tvinga ett barn till att bli fotograferat, ingen blir glad av det. Fotografering ska vara kul för båda parterna och är det på barnens villkor har du större chans att få fotografera henne/honom flera gånger.

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback