Knäck på två vis

Fram tills igår hade jag aldrig ens smakat på hemmagjordknäck, men efter att ha översållats med fina och mysiga bilder på knäckkok från alla håll och kanter drog jag fram mina småsmå rosa muffinsformar, sirap och socker. Knäckkok skulle det minsann bli här också i jul.
Julmusiken strömmade medan jag försökte klura ut när knäcken var färdig kokad, efter mycket googlande, ringande och ren tur blev det knäck av smeten ändå tillslut. 
Känner ni också för lite knäck till julen ska ni fortsätta läsa för här under följer recepten!
 
Knäck med mandel: 
0,5 dl hackad mandel
0,5 msk smör
1,5 dl socker
1,5 dl ljus sirap
 
Rör ner alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och koka på svag värme i några minuter. Gör dropptestet* med 3min mellanrum för att veta när den är färdig. Häll i knäckformarna och låt stelna. Av denna sats blir det ca 25st.
 
Knäck med choklad:
100g smör
1 dl socker
1,5 msk kakao
3 msk ljus sirap
 
Gör på samma sätt som med mandelknäcken men denna bör få koka lite längre.
 
 
*Dropptestet gör du alltså genom att ta lite av den kokande knäcken på en sked och häll ner i ett glas med kallt vatten, ta upp den stelnade knäcken och försök forma till en boll. Om det blir en seg boll är smeten klar att hällas i formarna.

Kommentera
Skrivet av: JUNITJEJ

Så himla gott det är med knäck!

Svar: Ja faktiskt! :)
Rebecka Sandbacka

2016-12-21 21:20:59
http://www.junitjejen.se

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback