Kanelkaka

Alltså, hur ofta är det okej att dela med sig av bakverk fast man inte har en bakblogg? Finns cirka tusen recept jag vill testa på nu och ibland blir det så gott att jag bara måste få dela med mig. Detta är ett sådant recept. Jag bakade nämligen en kladdkaka med kanel istället för kakao i helgen, eller ja, det blev två stycken eftersom den första var slut på en dag.
Och åh, den är så god! Det ursprungliga receptet kommer härifrån, men ändrade om lite till andra gången. Så vill ni starta veckan med lite sötsaker är detta veckans tips!
 
Recept på kladdkaka med kanel:
 
125g smält smör
3 ägg
2dl socker
3dl glutenfri mjölmix
1tsk vaniljsocker
1tsk malen kanel
½tsk kardemumma
en nypa salt
 
 
Kanelswirl:
ca 50g smält smör (jag tyckte det blev lite för mycket med hela 50g, så tog lite mindre)
1msk malen kanel
1msk socker
 
1. Börja med swirlen. Smält helt enkelt smöret och blanda i kanelen och sockret. Låt svalna medan du gör kaksmeten.
2. Smält smöret till kakan och låt svalna.
3. Blanda ihop alla ingredienser och häll i smöret sist, när smeten är jämn.
4. Häll sedan smeten i en smord och bröad form (använd glutenfritt ströbröd eller kokos) med löstagbar kant.
5. Ringla över kanelswirl så den täcker hela kakan. Dra en tandsticka fram och tillbaka för att få ett fint mönster.
6. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 15-20min beroende på hur kladdig du vill ha den (på 17min blev min väldigt kladdig i mitten).
7. Servera med vispad grädde.
 Tror nästan jag måste baka ännu en till fredagen, eller kanske det blir cupcakes med äppel och kanel?

Kommentera
Skrivet av: Hemma Hos Felicia

åh, detta är något för mig! Älskar kanel!! :D

Svar: Ja, testa absolut! Himla gott :D
Rebecka Sandbacka

2016-10-24 17:40:19
http://feliciahblogg.webblogg.se/

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback