Hur överleva en 20+h flygning

Årets första tipsinlägg ska handla om långflygning, när det nu bara är tre ynka dagar kvar tills jag igen sätter mig på planet och gör en 20+h flygresa vill jag dela med mig om vad jag lärde mig förra gången. För, let´s face it, att resa i ett dygn är varken det roligaste eller lättaste, så gör det så bekvämt och bra för dig själv som möjligt.
 
Vi börjar med kläderna, det är så mycket lättare att resa i bekväma kläder, kläder du kan sitta, ligga och stå precis hur du vill. Tights, en längre långärmad tröja samt en stor halsduk som kan fungera som filt är enligt mig det bästa. Det är även det jag kommer ha på lördag. 
 
 
Yllesockor, vattenflaska och nackkudde är något som kommer underlätta otroligt. Nackkudden blev min bästa vän förra gången, hade nog aldrig sovit så bra annars under flygresorna. Att ha med en egen vattenflaska är förstås inget måste då det serveras vatten hela tiden under flygen, men det är skönt att ha och inte behöva fråga efter vatten hela tiden. Om du, som jag, är väldigt frusen av dig är yllesockorna bra att ha, det kan bli lite kyligt på flyget och då är det skönt att ha ett par i väskan.
 
 
Men det som verkligen kommer rädda dig är att ha med underhållning. Javisst kan man ju se på film i flyget, men man blir snabbt trött på det (okej, jag blir det iaf, kanske någon annan tycker det är världsbäst). Gillar du att läsa ska du ta med lite böcker, i min väska kommer även en rubikskub få följa med. Pennor och papper är även det bra att ha med. Hörlurar upptäckte jag att var välsignat bra att ha, fastän du inte lyssnar på musik. Att sitta framför ett barn som skriker flera timmar i sträck, eller brevid någon som snarkar högljutt, är inte det roligaste. Hörlurarna räddar dig från detta, i alla fall dämpar. 
 
 
En liten toalettväska med det allra nödvändigaste (minns att vätskor ska i genomskinlig påse!), tandborste och tandkräm var guldvärt senast. Det jag inte hade med men som jag verkligen saknade sist var hårborste, handkräm och ansiktskräm samt läppbalsam. Mitt hår var ett enda stort kråkbo väl framme i Melbourne, mina läppar var uppspruckna och sved förfärligt och mina händer och ansikte var väldigt torra. Det finns ju oftast lotion på flygen också, men har du torr hud från förr kommer de inte hjälpa dig så mycket. 
 
Det jag inte tog med på listan är ju alla viktiga dokument, pass, flygbiljetter, visum (ifall du behöver sådant), men det ska du ju förstås också ha med. Kopior på allt, speciellt visumen. Hade inte sluppit in till Kina (mellanlandning) om jag inte hade haft med en kopia på mitt visum till Australien, så fastän det kanske oftast är onödigt så lönar det sig. Better safe than sorry. Ett ombyte med kläder kan vara skönt att ha med, speciellt om ditt baggage skulle råka försvinna.
 
Att flyga många timmar kan kännas överväldigande tråkigt och tungt, men när man väl sitter på flygen går det ganska bra. Det handlar ju sist och slutligen mest om attityden, gör det bästa av situationen istället för att tänka hur tråkigt det är och hur många timmar du har kvar. Destinationen är väl ändå värt resan.

Kommentera
Skrivet av: Maria Linnea

Ååh va spännande! Sir så framemot att få följa me ditt äventyr! :) O den där handkrämen e en av di bästa som finns! :D

Svar: Ja, de blir super! :) Oja, den e en riktig räddare i nöden! :D
Rebecka Sandbacka

2017-01-04 14:01:26
http://mariaslinnea.blogg.se
Skrivet av: Faster M

Vilka bra tips :) tuggummi och våtservetter är också bra att ha med. Bon voyage! Kram

Svar: Åja, de glömde ja ju! :) Tack! Kram :)
Rebecka Sandbacka

2017-01-05 09:45:15

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback