Glutenfri kladdkaka

 
Sommarvärmen kom tillbaka efter en litet svalare midsommar och då passar väl en kladdkaka utmärkt!
 
 
Kladdkakan kan man ju äta året om men på något sätt verkar den alltid lite godare om sommaren, speciellt när den äts utomhus i solen med grädde och jordgubbar eller hallon. Jag har länge försökt hitta ett riktigt bra recept på en glutenfri kladdkaka men det har oftast resulterat i vanlig chokladkaka eller hopsjunkna kakor som mest smakar torrt. Men efter en helg med experimenterande i köket kom jag äntligen på detta recept.
 
 
Den är sådär perfekt kladdig ni vet, utan att bli för maffig och den smakar gudomligt gott. Perfekt till eftermiddagsfikat!
Glutenfri kladdkaka
 
175g smält smör
2 ägg
2,5dl socker
4msk kakao
1tsk vaniljsocker
1,5dl glutenfri mjölmix
 
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa ägg och socker, blanda alla torra ingredienser i en skål.
3. Rör ner mjölblandningen i ägg och sockerblandningen tillsammans med smöret. Blanda till en jämn smet.
4. Grädda i mitten av ugnen i 30min.
5. Pudra över lite florsocker innan serveringen.

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback