Glutenfria kanelbullar

 
I veckan har det minsann bakats här i Tromsö, nästan varje kväll när jag fått nog av skolböckerna har jag gått ner i köket och hållit på några timmar. Jag hade köpt hem jäst för att baka bröd, men bara halva jästen gick åt och jag kunde bara inte sluta tänka på den där jästen som var i kylskåpet dagen efter brödbaket så till kvällen beslutade jag mig för att det kanske var dags att testa på bullbak igen. Förra gången blev det inte så himla lyckat med en deg som var seg och tung, men oh my, dessa bullar är något helt annat.
 
 
Jag tog utgångspunkt i Smilla Luuks recept, men ändrade om en del. Resultatet blev himla bra och har fått mycket godkänt från flera håll - flera som inte trodde de var glutenfria heller! Tycker faktiskt att vi tar och sparkar igång denna lördag med lite kanelbullar, en och en halv vecka efter kanelbullens dag, men bullar kan man ju äta alla dagar i veckan och speciellt på regniga lördagar. Trevlig helg!
 

Glutenfria kanelbullar (ca 20st)
 
75g smör
2,5dl mjölk
25g färsk jäst
1msk fiberhusk
6,5dl glutenfri mjölmix
2tsk mald kardemumma
1 nypa salt
1dl strösocker
0,5dl rømme (ah, eller gräddfil för er stackare som inte har rømme)
 
Till fyllningen vispar (eller rör väldigt gott) ihop 100g rumstempererat smör, 3msk kanel och 1dl strösocker. 
 
1. Smält smöret i en kastrull, tillsätt den kalla mjölken så att blandningen blir fingervarm. Smula ner jästen och ha i fiberhusken, blanda gott och låt svälla i 10min. Rör om lite då och då. 
2. Tillsätt övriga ingredienser och arbeta med degen länge och noga, har du degblandare så låter du denna sköta jobbet, men om du som mig saknar en sådan är det enklast att använda sig av en större trägaffel och bara röra, röra och röra. Börja med att tillsätta mjölen, ca 1dl i taget, så blir det lättare. Degen ska vara fast och inte kladda när den är klar, om du kan ta upp den ur skålen utan att få kletiga fingrar är den färdig. Om den kladdar - ha i mera mjöl. 
3. Låt jäsa under en kökshandduk i en timme. Under tiden degen jäser kan du vispa ihop fyllningen till en slät kräm. 
4. Sätt ugnen på 225 grader.
5. När timmen gått är det dags att kavla ut degen. Strö mjölmix på bordet så att degen inte fastnar och kavla till en rektangel, ca 1cm tjock. 
6. Bred ut fyllningen och rulla till en rulle. Skär upp i ca 20 bitar och sätt på en plåt med bakplpåtspapper, eller sätt bitarna i muffinsformar på en plåt. Pensla med ett uppvispat ägg och strö ev. på lite pärlsocker. 
7. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8min, tills de börjat få lite färg. De blir dock ganska ljusa så vänta inte alldeles för länge. 

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback