Favoritfrukost

Om någon råkat missa det så vill jag än en gång berätta hur otroligt mycket jag tycker om frukost. Lätt favoritmålet och har inga problem med att stiga upp en timme eller halvtimme tidigare bara för att göra en riktig pangfrukost. Så söndagen till ära tänkte jag dela med mig av mina absoluta favoriter när det kommer till frukost, håll i hatten här kommer de!
 
 
Overnight oats eller kall gröt som många vill kalla det, är min nya grej när det kommer till frukostar. Enkelt, snabbt och gott, kan man begära mer av en frukost? Grundreceptet jag använder lyder: 1dl havregryn, 1msk chiafrön som du blandar med 1,5dl mjölk. Sen brukar jag smaksätta lite med vad jag råkar ha i skåpet, ofta blandar jag i en halv, mosad, banan och lite kanel eller så några matskedar mosade hallon och vanilj. Bär och frukt är ju alltid en vinnare, bara att pröva sig fram, det kan ju knappast slå fel! När du väl blandat om allting ställer du bara burken/koppen i kylen över natten - klar att ätas morgonen där på direkt ur förvaringsburken om man så vill.
 
 
Havregrynsgröt. Fortsätter på gröttemat och vill lyfta fram gammal, hederlig havregrynsgröt. Något jag haft totalt fel bild av i hela mitt liv. Det behöver ju inte alls vara tråkigt och smaklöst, tvärtom går det att variera nästan hur mycket som helst och så hålls man garanterat mätt ända till lunch! Mitt to-go-to gröt recept är följande: 1dl havregryn, 1,5dl mjölk, 1dl vatten, en halv banan (mosad). Så är det bara att koka upp mjölk och vatten, tillsätta havregrynen och när gröten är färdig brukar jag blanda i bananen. Toppingen brukar bli den andra halvan av bananen med bär eller frukt och så en skvätt mjölk. Det blir även himla gott med lite kanel eller kardemumma!
 
 
Chiapudding är även det något jag fattat intresse för, när jag väl lärde mig vad den hemliga ingrediensen var. Liksom overnight oatsen är detta ett kanonrecept när man råkat stå framför spegeln lite för länge eller snoozade två gånger för mycket och behöver något snabbt. Här hittar ni pangreceptet på just chiapudding, smakar bäst med banan och bär som topping, cashewsmör och kokoschips slår ju heller aldrig fel.
 
 
Granola eller musli, även det en storfavorit. Godast och bäst blir det när man gör det själv, något som är så enkelt och tar cirka 30 minuter i anspråk. Då är man också säker på vad man sätter i sig. Här hittar ni ett grundrecept på hemmagjord granola, ha gärna i lite nötter och torkade frukter/bär för extra smak.
 
 
Plättar, pannkakor, våfflor - jag älskar det! Den bästa helgfrukosten jag vet är amerikanska pannkakor med bär och kokos på. Så himla gott, kan äta hur mycket som helst. På just pannkakor har jag flera recept men detta recept på amerikanska pannkakor är favoriten, men även kokosplättarna är himla goda och vill en hellre ha våfflor kan jag rekommendera dessa. Ja, och så får vi ju inte glömma de gröna plättarna heller, recept på dem hittas här.
 
 
Bananplättarna tycker jag faktiskt att förtjänar lite extra uppmärksamhet, perfekt när man vill ha en lite nyttigare frukost men inte vill äta en sallad liksom. I en period åt jag bananplättar minst två gånger i veckan, antingen till frukost eller lunch, så gott är det! Här hittas receptet på en lite matigare variant, grundreceptet jag annars brukar följa är så enkelt som 1 banan och 1 ägg, mixas och steks i smör eller kokosolja.
 
 
Bröd/scones/toast. Jag gillar egentligen inte att äta bröd till frukost då det lätt blir en väldigt tung frukost, men om helgerna när man hinner göra något innan frukosten kan det vara supergott med avokadotoast, scones eller helt enkelt bara ett par bödskivor med ost på. Avokadotoasten gör du enkelt genom att rosta ditt favoritbröd, mosa en halv avokado (smaksätt med lite salt och peppar) och koka ett ägg. 
Scones är, som ni kanske märkt, något jag bakar relativt ofta då det är så enkelt men förbaskat gott, har testat flera recept men kommer alltid tillbaka till morotssconesen. Inget slår ett par nygräddade morotsscones med ost och en kopp te! Vill ni ha fler recept på glutenfritt bröd/scones är det bara att kika in i kategoring bröd.
 
 
Jamen där satt de, alla mina favoriter samlat i ett inlägg. Nu vill jag väldigt gärna veta vad just DU gillar att äta om morgonen, kanske du rent av har något nytt och spännande att testa den kommande veckan? 

Kommentera
Skrivet av: Hemma Hos Felicia

du har precis listat mina favvofrukostar haha!! men herregud vad sugen jag blev när jag ser bilderna! :)

Svar: Haha, bästa frukostarna som finns ju ;)
Rebecka Sandbacka

2017-09-24 09:05:09
http://feliciahblogg.webblogg.se/

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback