Bananbröd

 
Under de första dagarna i Bali gick jag ner till det gluten - och sockerfria cafét som fanns på gångavstånd från hotellet varje morgon och köpte med mig en bit bananbröd, jag hade aldrig smakat bananbröd förut men himmel och pannkaka vad gott det var! Tror det fanns lite morot och nötter i det också, kunde ha ätit en hel limpa på nolltid. 
 
Så igår när fruktkorgen var full med övermogna bananer slängde jag ihop ett bananbröd själv, saftigt och gott om än inte riktigt lika bra som brödet på Bali, men godkänt blir det absolut! Extra plus för att det var så enkelt också. 
 
 

Glutenfritt bananbröd 
 
3 övermogna bananer
1 3/4dl glutenfri mjölmix
1tsk vaniljsocker
1msk olivolja (eller kokosolja)
1tsk matsoda
2st ägg
en nypa salt
 
1. Sätt ugnen på 200 grader, skala bananerna och skär i ganska tjocka skivor. Sätt in i ugnen i ca 10-15min, tills de börjar karamelliseras. Ta ut och låt svalna helt.
2. Vrid ner ugen till 150 grader. Mosa bananerna i en skål tillsammans med ägg och olivoljan. Blanda väl.
3. Sikta ner mjöl, vaniljsocker, matsoda och saltet och blanda om till du har en jämn smet.
4. Klä en brödform med bakplåtspapper (eller smörj den - tycker det är lättare med bakplåtspapper så slipper man extra disk) och häll i smeten.
5. Grädda mitt i ugnen i ca 30min - tills du kan sticka ner en tandpetare och dra ut den utan klumpar eller smet på.
6. Låt brödet svalna helt innan servering. Som godast blir det efter att ha fått stå i några timmar!

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback