Morotsscones

 
Våffeldagen, kladdkakedagen, chokladbollensdag och idag tydligen morotens dag. Finns det en dag för precis allt? Kul javisst men börjar bli svårt att hinna med alla dagar snart ju. Tycker dock att morotensdag förtjänar lite extra uppmärksamhet så här kommer mitt favoritrecept på scones, saftiga, enkla, snabba och så jädrans goda!
 
 
Passar perfekt till frukost eller eftermiddagskaffet, antingen med vanliga hederliga ost-gurka pålägget eller så kan man ju göra det som britterna med marmelad och grädde. 
 
 
Morotsscones (ca 6st)
 
3dl glutenfri mjölmix
1dl havregryn
2tsk bakpulver
½ tsk salt
50g rumstempererat smör
1 ägg
2dl mjölk
1 riven morot
 
1. Sätt ugnen på 250 grader och klä en plåt med bakplåtspapper. 
2. Blanda alla torra ingredienser, fördela smöret jämnt i blandningen och knåda degen tills det ser ut som smulor. 
3. Tillsätt ägget och mjölken och blanda till en jämn smet, den ska vara ganska kladdig. Klicka ut på plåten med hjälp av en sked och nagga sedan sconesen med en gaffel. Grädda i mitten av ugnen i 12 minuter. 

Kommentera
Skrivet av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom

så gott

Svar: Verkligen, bakar dessa så himla ofta då de är farligt goda och busenkla :)
Rebecka Sandbacka

2017-04-04 12:13:49
http://www.joannahalvardsson.se
Skrivet av: Hemma Hos Felicia

ser verkligen goda ut!!

Svar: Och de är så himla goda också!
Rebecka Sandbacka

2017-04-05 15:53:39
http://feliciahblogg.webblogg.se/
Skrivet av: carolin

låter ju skit gott! Måste provas :D

Svar: Du ska absolut prova, mitt favoritrecept, det går så snabbt också :D
Rebecka Sandbacka

2017-05-06 14:43:06
http://carrok.se
Skrivet av: EVELINA

Vad gott! Älskar scones i alla former :)

Svar: Jag med! Bröd och scones är så himla gott :)
Rebecka Sandbacka

2017-05-06 17:44:08
http://evelinawilson.blogg.se
Skrivet av: Denise

Och hur mycket morot ska det vara i? :-)

Svar: Oj, va knasigt det blev haha! En morot ska det ju vara, om man älskarälskarälskar morot kan man lägga i lite till också men jag tycker att en mellanstor morot är perfekt :)
Rebecka Sandbacka

2017-05-06 22:57:21
Skrivet av: guccimamma

Gu vad gott de såg ut, riktigt smarrigt!

ha en bra dag
kram guccimamma

Svar: Jamen de är så himla goda också!
Tusen tack, hoppas du haft en riktigt bra dag du med! :)
Rebecka Sandbacka

2017-05-07 14:26:39
http://nouw.com/guccimamma

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback