Glutenfri brownie i långpanna med kolatäcke

 
Såhär på kvällskvisten tänkte jag kika in för att dela med mig av att sött, gott och relativt enkelt recept som bara blir godare ju längre det stått i kylskåpet. Ja, ni läste rätt, jag älskar sådana maträtter/bakverk som blir godare av att stå i kylskåp, så detta blev en hitt fastän jag inte riktigt gillar kola.
 
 
Ett annat plus med detta recept är att det bakas i långpanna, en får alltså fika för hela släkten i en sväng! Så nu vet ni vad ni ska baka nästa vecka när familjen kommer på besök eller ni vill ha lite studie/arbetsmotivation.
 
 
Önskar er alla en riktigt fin start på veckan så hörs vi lite senare igen!
 

Glutenfri brownie med kolatäcke i långpanna
 
Brownie: 
175g smör
175g fazers blå
4 ägg
2,5dl socker
3dl glutenfri mjölmix
3/4dl kakaopulver
1msk bakpulver
1dl mjölk
 
Kolatäcke: 
2dl farinsocker
2dl vispgrädde
0,5dl salt
 
+ flingsalt till garnering
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och chokladen över vattenbad, tillsätt resten av ingredienserna till bottnen och rör till en jämn smet. 
2. Häll ut degen på en pappersklädd plåt och grädda i mitten av ugnen i ca 30min. Låt brownien svalna helt. 
3. Koka farinsocker och grädde under ständig omrörning tills den tjocknat något. Testa om kolan är klar genom att droppa i kallt vatten, håller den formen är kolan klar. Tillsätt saltet. 
4. Fördela kolan över browniebotten, strössla över lite flingsalt och ställ in i kylen ett par timmar, gärna över natten. Går garanterat hem kring fikabordet!

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback