Nässelsoppa med torkad lök

 
Tror jag hittat en ny favoritmaträtt - nässelsoppa. Tänk att det där sjuttons ogräset som växer fram år efter år kunde vara så gott!
 
 
Lite som spenatsoppa men ännu godare, hade i lite torkad lök som visade sig vara ett genidrag, det blev om möjligt ännu bättre!
 
 
Receptet är enkelt och går på en halvtimme, nyckelingrediensen hittar du förmodligen i trädgården eller i någon dikesren, ifall du bor mitt inne i stan hittas det förhoppningsvis i välsorterade matbutiker. 
 

Nässelsoppa med torkad lök (2 portioner)
 
1l spröda nässlor
1l vatten 
salt
1 tärning kyckling eller grönsaksbuljong
1msk smör
1,5 msk potatismjöl
1msk torkad lök
0,5dl mjölk (eller grädde)
 
1. Skölj nässlorna noga och ta bort ev. rötter och grova delar. Koka i vattnet i 5min och salta lätt. 
2. Sila bort vattnet med spara det, sätt nässlorna i en skål och mixa. 
3. Fräs smöret med mjölet, späd ut med spadvattnet du sparat och smula ner buljongen, låt koka i några minuter innan du tillsätter de mixade nässlorna och den torkade löken. 
4. Låt koka i några minuter. Serveras varm med hårdkokta ägg.

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback