DIY - Exploding box

Här kommer ett litet DIY tips om man vill göra ett lite annorlunda kort till någons födelsedag! 
Kortet tar tid att göra och var noga att mäta ut delarna innan du klipper, men åh så fint och roligt det blir!
 
Ta ett ganska stort papper, rita ut 3x3 kvadrater ( = 9st brevid varandra liggande kvadrater) i valfri storlek. Mina mått var 9x9 cm.
När du ritat ut mönstret och mätt nogrannt klipper du bort "hörnkvadraterna" så att du får en liknande form som på bilden.
Vik kanterna.
 
 
Nu ska du ha 2st likadana figurer men i en mindre storlek.
Mitten kvadraten ska vara samma storlek som föregående, men kvadraterna runt om ska vara lite mindre. Mina mått var: 9x9 cm (mitten kvadraten), 8x8 cm (resterande kvadrater)
Samma sak gäller på den sista delen. Mitten kvadraten ska fortfarande ha samma mått men kvadraterna runt ska vara lite mindra än föregående. Mina mått: 9x9 cm (mitte kvadraten), 7x7 cm (resterande kvadrater)
Borde se ut ungefär som på bilden när man vikt kanterna.
Nu ska du limma ihop alla delar, jag använde fototejp men vanligt papperslim går bra det med. Limma endast ihop mittenkvadraterna med varandra, då borde det se ut såhär:
Nu är det dags att göra locket till boxen. Rita ut en kvadrat med samma mått som mittenkvadraterna till boxen. Sätt sedan till 3cm på alla sidor.
Vik in kanterna. De små hörnen har jag vikt på mitten och sedan in mot locket.
Limma fast hörnen och knip fast med gem tills limmet torkat.
Sen är det bara att dekorera boxen! Man kan dekorera den till ett kort som jag gjort, eller så gör man den lite större och limmar in bilder och vips har man ett litet fotoalbum.

Kommentera
Skrivet av: Emilia Sjödin

vilken rolig sak att göra! :)

Svar: Ja den var väldigt rolig att pyssla med, men mycket tidskrävande! :D
Rebecka Sandbacka

2014-11-26 19:46:44
http://emiliasjodin.blogg.se/

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback