Q/A

Under radiotystnaden här inne fick jag en fråga om fotografering, som önskades besvaras i ett inlägg, så here goes: 
 
Vad gör du för att utvecklas som fotograf? 
 
 

1. Som första punkt vill jag säga att jag tackar ja till alla möjliga jobb, stora som små. Det är oftast genom de stora jag känner att jag utvecklas mest, men ju mer du fotograferar, desto mer utvecklas du. Den första gången jag fotograferade ett bröllop var jag fruktansvärt nervös, det största jobbet inom fotografering jag kunnat få, sov knappt natten innan och var rädd handen skulle darra och bilderna bli suddiga. Men det blev bra, med det samma kameran kom upp kändes allt okej och jag brände av hur många bilder som helst. Brudparet var nöjda och jag var stoltast i stan. 
 
 
2. Det jag också försöker göra när jag fotograferar är att tänka utanför boxen, klisché eller hur, men det fungerar. Variera vinklar, ljussättning och bakgrunder. Det behöver egentligen inte vara mycket, men tycker det är viktigt att inte bli för bekväm och stanna kvar i de gamla spåren. 
 
3. Kopiera andras bilder. Ja ni läste rätt, jag gör detta ganska ofta, just i syftet att utvecklas. Genom att försöka efterlikna en fin bild jag sett på t.ex. pintereset får jag oftast trixa med ljus, färger och komposition för att få känslan jag fastnade för i bilden. På samma gång lär jag mig då hur ljuset ska falla för att få just den känslan, eller vilka färger som gör sig extra bra i kameran, eller vilken komposition jag tycker mest om. 
 
 
4. Fota, fota, fota. Förut drog jag ofta ut på fotopromenader, vilket var ett väldigt bra sätt att utvecklas på. Att stanna till och fotografera det man tycker är fint och försöka fånga känslan just där och då. För egentligen handlar ju fotografering om att fånga känslor och ögonblick. Jag har även den turen att ha vänner som mer än gärna ställer upp nu som då på en liten photoshoot, något jag utnyttjar så ofta jag hinner och kan. Porträtt är nämligen det roligaste jag vet att fotografera, så att kunna "öva" på en vän och känna sig säkrare är en otroligt bra grej. 
 
 
Det är väl kanske det jag gör för att utvecklas som fotograf, övning ger färdighet, något jag verkligen ser att stämmer när jag kikar tillbaka i arkiven. Tror även det är viktigt, att blicka tillbaka ibland för att verkligen se hur långt man kommit.

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback