National Gallery of Victoria

 
Har känt mig väldigt kulturell och snofsig här i Melbourne, gått på konstutställningar och vinprovning (det senare kommer i nästa inlägg). Vill försöka klämma in en musikal eller teater ännu, man vill ju gå all in när man en gång börjar. 
 
Men tillbaka till konsten. Har alltid gillat konst och under de senaste åren har konstutställningar blivit allt mer intessanta, så ett besök på National Gallery of Victoria var ganska givet. 
 
 
Blev väldigt överraskad av hur många olika utställningar de hade i olika kategorier (och att de flesta är gratis!). Det var heller inte enbart konst i form av målningar utan en hel del porslin, möbler och skulpturer också. Stannade länge, länge vid varje monter med blåvitt porslin, just detta från Holland, men de kinesiska var vackra även de. 
 
 
Påtal om Holland fanns en hel del vackra tavlor av Holländska konstnärer också, denna ovan en av mina favoriter. Ju längre man tittade på den desto fler detaljer såg man. Man hittade något nytt hela tiden. 
 
 
Vid denna stod jag en bra stund och beundrade färgerna och detaljerna, ja och så själva budskapet. Tycker den är så otroligt fin och det är nog denna som jag tyckte bäst om av alla tavlor jag såg. 
 
 
Älskar verkligen känslan i ett konstgalleri också, halva upplevelsen kan jag tycka. 
 
 
Speciellt när salarna är utsmyckade med så fina möbler. Tänk att ha en sånhär i entrén eller vardagsrummet.
 
 
Längst in och högst upp i galleriet fanns ett rum med enbart designstolar.
 
 
Men innan man gick in till stolarna kunde man beundra en Picasso.
 
Spenderade två timmar inne på galleriet men fick ändå skippa några av utställningarna när magen började kurra pinsamt högt. Det finns alltså en hel del att beskåda och nya utställningar kommer med jämna mellanrum, hade gärna gått på Van Goghs men hinner precis resa iväg innan den börjar.

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback