Bovetevåfflor med krusbärssylt

 
Jamen hallå söndag och april! Var rejält trött imorse efter att ha varit på en snabbvisit på två dagar i Umeå för att skriva högskoleprovet, har liksom inte riktigt hunnit landa i Finland än känns det som. Så idag har jag gjort absolut ingenting, gått runt halva dagen i pyjamas, läst och avnjutit min frukost (okejdå, brunch) på sängen.
 
 
Och det blev så himla gott så bara måste få dela med mig av detta recept mellan Singapore inläggen. Tycker just våfflor är så svårt att få goda som glutenfria men detta recept är verkligen en vinnare, frasiga och goda och inte alls sådär torra som jag ofta kan tycka de blir.
 
 
Och sylten då! Gick på 15 min och passar perfekt som topping med lite kokos och honung.
 

Bovetevåfflor (ca 6st)
 
4dl bovetemjöl
2dl mjölk
2 tsk bakpulver
2 ägg
2dl kallt vatten
1tsk salt
1krm vaniljpulver
 
Rör ihop mjöl, mjölk och bakpulver i en skål, det blir ganska kladdigt så använd en sked istället för visp. Ha sedan i äggen, ett i taget, samt vatten och blanda till en jämn smet. Rör ner salt och vaniljpulver och grädda i våffeljärn med kokosolja tills de fått en gyllenbrun färg. 
 
 
 
Krusbärssylt (en liten burk)
 
2msk chiafrön
1,5dl vatten
4dl bär
valfri sötning (jag hade i lite vaniljsocker men honung fungerar finemang det med)
 
Blanda chiafrön med vatten och låt stå några minuter medan du mosar bären. Blanda sedan i bären med chiablandningen och tillsätt sötning beroende på hur sött/syrligt du vill ha det. Ställ in i kylen i ca 10 min så att sylten får stadga sig.

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback