Scones med syrén

 
Detta blomster alltså, om pionen är min favoritblomma kommer nog syrénen som en stark tvåa tillsammans med körsbärsblommen. Den sprider en härlig doft och är så fin, när syrénen blommar vet man att sommaren är här.
 
 
Det jag fått lära mig idag är att man tydligen kan äta blomman också, en mycket speciell smak. Äter man den som sådan direkt ur buskarna är den ganska stark i smaken, lite parfymaktigt ni vet. Men i sconesen blev det väldigt gott - luftigt, saftigt och fräscht, allt i samma tugga!
 
 
Visste ni förresten att syrénen lär ska ha en febernedsättande effekt?
Scones med syrén (ca 8st)
 
4dl glutenfri mjölmix
2,5 dl mjölk
50g rumstempererat smör
2tsk bakpulver
0,5tsk salt
1dl syrén blommor - sköljda
 
1. Sätt ugnen på 250 grader och klä en plåt med bakplåtspapper. 
2. Blanda alla torra ingredienser i en skål. Finfördela sedan smöret i mjölblandningen och tillsätt mjölken.
3. Vänd ner syrénerna, klicka ut ca 8st runda bollar på plåten. Nagga med en gaffel och låt grädda mitt i ugnen i 10min.

Kommentera
Skrivet av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

Så gott

Svar: Annorlunda och gott blev det! :)
Rebecka Sandbacka

2017-06-20 09:00:34
http://www.joannahalvardsson.se
Skrivet av: Sanna

Ser jättegott ut! Kolla gärna in mina senaste recept också!

Svar: Tack så mycket, de ska jag! :)
Rebecka Sandbacka

2017-06-20 22:26:16
http://sannasbakblogg.blogg.se

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback