Cashewbröd

 
Dethär med glutenfritt bröd är ju verkligen inte det lättaste, frallor och scones är oftast inget problem, gott och enkelt. Men vanligt bröd, det är knepigt. Det blir så lätt torrt och smuligt eller så är smaken bara konstig och gummiaktig.
 
 
Men nu senast jag testade ett nytt recept på bröd blev det så himla bra, absolut en ny favorit. Ett ljust saftigt bröd som är fantastiskt gott med cashewnötter. Kvarg eller surmjölk är den hemliga ingrediensen för att lyckas med glutenfritt bröd om ni frågar mig, det blir så saftigt!  
 
 
Som pålägg kör jag philadelphia och ost (kanske lite kaka på kaka, men ost är ju så gott!), vill man så kan man absolut byta ut cashewnötterna mot andra eller varför inte köra på lite blandat. Mjasmjölet går även det bra att byta ut mot kokos- eller mandelmjöl.
 

Glutenfritt bröd med cashewnötter
 
1dl bovetemjöl
1dl havregryn 
0,5dl majsmjöl
1,5dl kvarg 
3 ägg
0,5dl mjölk
1dl cashewnötter
1tsk fiberhusk
0,5msk honung
1,5 tsk bikarbonat
1tsk örtsalt
1msk chiafrön
 
1. Sätt ugnen på 170 grader.
2. Blanda bovetemjöl, havregryn, kvarg och äggen i en skål, ha i resterande ingredienser förutom chiafröna och cashewnötterna. 
3. Hacka cashewnötterna och ha i smeten tillsammans med chiafrön, blanda om bra.
4. Häll i en smord brödfrom à 1,7l och grädda mitt i ugnen i ca 35min. 
5. Låt stå en stund innan du skär upp det

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback