Hur blev det sen

 
Det slog mig plötsligt att jag faktiskt bott här på ön nu i över en månad, hur nu det gått till. Ibland känns det som att det var i förra veckan jag och mamma ilade upp hit och febrilt försökte finna mig en plats att bo på och ibland känns det som om jag bott här flera månader. Men låt oss ta en titt på vad jag hade för förväntningar av det hela och hur det faktiskt känns nu sådär efter en månad bland fjäll och hav. 
 
Jag förväntade mig regn, fisklukt och mörker. En liten stad uppe i norr där typ ingenting händer och alla bara går på tur efter tur efter tur varje dag. Fördomsfullt kan man tycka, men det var det jag fick höra gång på gång när jag bestämde att flytta hit. Jag ska erkänna att jag var väldigt osäker, om än jag kanske var bra på att dölja det. Det lustiga var att när vi kom hit öppnade sig himlen och de blåste ruggigt kallt, det första vi kände när vi öppnade bildörrarna var hur det luktade fisk! Fördomarna blev inte direkt mindre, haha. De första två veckorna var väldigt kaotiska och jag gick med en ständig klump i magen och kunde knappt sova. Men när jag väl hittade en plats att bo och skolan kom igång lättade allt, klumpen löstes upp och jag fick mig lite sömn. 
 
 
Hur det är med fördomarna nu? Nej, av dem finns inget kvar. Javisst har vi haft ett par regniga dagar här men överlag har vi fått så himla fint väder, sepciellt nu de sista veckorna som bjudit på nästan sommarvärme och solsken varje dag! Fisklukten vi kände när vi kom hit var för att vi parkerade ner i hamnen brevid en fiskfabrik, springer man om den luktar det väldigt starkt och man springer snabbt förbi samtidigt som man håller andan så gott det går, annars vill jag inte påstå att det luktar fisk här. Evenemang ordnas nästan hela tiden kan jag tycka och det sker något varje vecka nere på torget i centrum, nu denna vecka hade vi matfestival som fyllde gatorna med folk och matstånd med typisk nord-norsk mat.
 
 
Jag kan även tala om för er att stadsfjollan nu blivit en turjente, tja kanske inte kan klassas som det riktigt än men har verkligen fatat tycker för konceptet att "gå på tur". Himla fina vyer väntar en uppe på toppen och det är ganska god träning att gå upp för ett fjäll också. Speciellt nu när vi haft så fint väder är toppturer det bästa som finns. 
 
Summa summarum är alltså att jeg trives kjempegodt här uppe i norr, både med studiet och platsen, norskan blir bättre för var dag och kärleken för detta land växer sig allt starkare. Så, känner ni att en topptur med världens mäktigaste utsikt hade suttit fint nu i höst kan jag varmt rekommendera denna charmiga ö!

Kommentera

Skriv en hälsning här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (ser bara jag)

Din Bloggadress:

Din kommentar:

Trackback